Cum se vede piata jantelor prin ochii reprezentantului unui service auto
Ne uitam in jur si privim cu admiratie la noile modele de masini lansate de principalii producatori, adevarate opere de arta care se perinda pe strazile din Romania si nu numai. De asemenea, daca aruncam o privire la situatia din urma cu 20-30 de ani, observam ca tendintele de atunci nu mai au nici cea mai mica legatura cu cele de astazi. In segmentul dedicat jantelor auto, in perioada anilor ’80 discutam despre masini ale caror echipare cuprindea modele confectionate din tabla, amanunt care acum nu mai este la fel de prezent si principalul „vinovat” pare a fi producatorul de jante din aliaj care a adus un plus de estetica si de calitate prin modelele sale.
Astazi discutam cu Sebastian, proprietarul service-ului Top Wheels Auto, unul dintre pionii de baza ai industriei jantelor din Bucuresti si totodata persoana care a demarat numeroase campanii care au inclus informarea soferilor cu privire la importanta detinerii unor jante de calitate montate pe propria masina.
„Din punct de vedere estetic, prezenta unor jante din aliaj nu face nimic altceva decat sa ofere un plus considerabil oricarei masini, indiferent ca este un bolid de lux sau o masina accesibila. Problema fundamentala a pietei jantelor auto din Romania nu este nicidecum prezenta producatorilor de jante clasice, care nu mai sunt la fel de calitative decat cele din aliaj, problema de baza este reprezentata de numarul foarte mare de produse contrafacute, modele cu origini asiatice fiind similare dar de o calitate indoielnica, capabila oricand sa produca accidente regretabile pe sosele.
Un exemplu in acest sens este reprezentat de proprietarii de masini de lux, bolizi de peste 100.000 de euro care beneficiaza de jante contrafacute. Sincer sa fiu, nu pot intelege aceasta practica, cert este ca aceste persoane prefera sa plateasca sume de pana la trei ori mai mici doar pentru a se mandri cu jante din aliaj de firma dar care, de fapt, sunt atat de proaste calitativ incat se deterioreaza intr-un timp foarte scurt.”
Care este motivul pentru care romanii aleg jante fake sau din otel?
Sebastian: „Daca situatia din anii ’80-’90 era de inteles pentru ca tehnologia nu era tocmai avansata si nici potentialul financiar nu era la fel de ridicat, tentinda actuala nu pot sa o inteleg. Este posibil ca insusi criza financiara sa conduca la astfel de decizii din partea soferilor. Realitatea insa este chiar mai cruda pentru ca observ producatori auto care prefera sa lanseze variante ceva mai accesibile dar le echipeaza cu jante din otel, acest amanunt nefiind tocmai un punct PRO in randul imaginii producatorilor respectivi.
Un alt motiv pentru care romanii se indreapta catre jante din otel sau mai rau de atat, catre jante din aliaj fake, este si schimbul de cauciucuri din perioada de iarna. De regula, pentru a economisi niste bani si pentru a nu mai trece printr-un service dedicat jantelor si rotilor pentru a schimba cauciucurile, ei aleg sa isi cumpere cauciucuri de iarna cu tot cu jante si, de cele mai multe ori, alegerile sunt jante din otel destul de slabe calitativ. Ce-i drept, cauciucurile de iarna se folosesc doar 30% din intregul an, insa nu ar trebui sa te raportezi doar la costurile de cativa zeci de lei, pur si simplu ar trebui ca viata sa primeze.”
Concluzia este relativ simpla in timp ce situatia curenta nu pare a ne mira foarte tare, romanii tinzand intotdeauna sa apeleze la variante cat mai ieftine in detrimentul unora care sa le asigure un minim de confort sau siguranta. Daca utilizarea jantelor de otel inca mai reprezinta o practica desi dezavantajele de natura estetica si functionala sunt evidente, utilizarea jantelor din aliaj din China sau alte tari care prefera sa le cloneze nu este de inteles, acestea din urma devenind adevarate pericole pentru soferi datorita calitatii lor precare.