Despre modele de business in era web 2.0

Stau si ma gandesc, incercand sa gasesc modelul de business al lui Writely? Sau gOffice? Sau orice alt editor online. Si sunt foarte multe. Apar ca ciupercile dupa ploaie. Ajung sa cred ca multe din aceste start-up-uri din epoca web 2.0 nu fac altceva decat sa profite de AJAX sau alte tehnologii la moda pentru a construi chestii cool. Sa ma explic.
Acum cateva ore stateam cu Dragos si Dan si ne uitam la meebo sau gOffice…. minunandu-ne ce tari sunt. Ce tare era ca puteai sa ai messenger direct in fereastra de la Firefox sau ca puteai sa editezi text in browser. Foarte tare frate! Dar…. unde e modelul de business in toata afacerea asta? De unde vin banii? Toate serviciile sunt beta. Si sincer desi sunt super cool… sunt destul de inutile. Hai sa nu fiu chiar rautacios…. nu foarte utile. Si toate sunt free. Intr-adevar unele companii scot bani din google ads, dar cu greu putem numi asta un business.

Dupa achizitia lui Flikr, del.icio.us si mai nou Writely tind sa cred ca singurul plan al oamenilor din spatele companiilor cu pricina e sa fie cumparate de giganti precum Google, Yahoo sau Amazon. Ceea ce nu e rau deloc. Problema este ca deja sunt prea multe astfel de companii. Web 2.0 devine o cursa dupa aur din care nu vor iesi doar invingatori. Cred ca sistemul dupa care se lucreaza acum este: “Ne place mancarea. Hai sa facem social food. Punem si niste taguri. Totul o sa merga cu AJAX ca e la moda… Si cam in 1-2 ani sigur ne cumpara cineva. Ce zici? Ne bagam?”

Stiu ca se tot fac comparatii cu situatia din 2000. Si sincer e normal sa existe astfel de comparatii. Toti entuziastii lanseaza servicii web 2.0. Zilnic citesc de 2-3 start-up-uri din noua generatie a webului. Insa multe din ele nu difera mult de marile esecuri de acum 6 ani. Atunci era la moda sa vinzi orice pe net, chiar daca actiunea nu avea sens. Si au aparut 6-7-100 magazine online pentru mancare de animale. Atunci scopul unui start-up era sa atraga investitori si sa se listeze la bursa.

Acum toata lumea face social stuff, sau porteaza programe de desktop in browser (“Ce tare e powerpoint… Stii ce ar fi si mai tare? Sa-l facem sa mearga in browser.“). Acum insa scopul nu e neaparat un IPO, ci atragerea unui cumparator MARE.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *