Eșec SEO. Cine e de vină, clientul sau expertul seo?

Acum, toată lumea știe cum începe un nou proiect SEO, pentru un specialist SEO. Clientul semnează un contract, official sau făcut de “mână” atunci când se lasă convins de capacitățile unui specialist SEO sau unei firme specializată în SEO, pentru portofoliu sau recomandările lor dar mai ales, pentru ofera lor.

După partea mai ușoară din procesul de optimizare, adică după procesul OnPage, ce se referă la partea tehnică și la partea de design a paginii, urmează partea mai dificilă și anume Link Building-ul, sau SEO OffPage. Orice specialist SEO ce se respectă și nu dorește să aibă probleme își întreabă clientul de prima dată despre conținutul site-ului și cine se va ocupa de el, pentru a nu exista probleme pe viitor. În cazul în care clientul nu este capabil să creeze conținut pentru site-ul său, va trebui să angajeze un copywriter pentru a face asta, de care, specialistul SEO nu este responsabil.

Acum, să presupunem că procesul seo nu s-a ridicat așteptărilor și a eșuat, astfel, site-ul nu beneficiază de îmbunătățiri substanțiale. Cine este de vină pentru asta, este întrebarea mea: Clientul sau Specialistul SEO?

Să privim din prisma clientului

Clientul bate palma cu specialistul seo pentru a-l ajuta cu optimizarea site-ului și automat, a-i mări beneficiile aduse de pe urma lui. Procesul OnPage este discutabil, partea de Link Building este descrisă în mare parte folosind termini generali și se precizează toate detaliile acestui process de optimizare. Mai mult de atât, se vor stabili câteva detalii reale privind așteptările clientului, traffic, conversii, poziții în rezultatele motoarelor de căutare și alți factori.

Acum, ambele persoane, atât clientul cât și specialistul seo trebuie să fie realiști și să înțeleagă că practice este foarte greu dacă nu imposibil să urci în rezultatele motoarelor de căutare pentru un keyword general gen “SEO” de la început, dar în același timp, înțelegând metodele ce îi avantajează cu site-ul lor, adică mai pe scurt, un keyword research. Ar trebui ca și clientul să înțeleagă valoarea unor keyword-uri și elementele esențiale, adică, renunțarea la keyword-ul SEO și utilizarea unui keyword longtail gen optimizare seo sau optimizare pentru motoarele de căutare.

Acum, după o perioadă de timp, să zicem o lună, este un timp rezonabil pentru mine, specialistul seo contactează clientul pentru a-i spune că procesul seo OnPage este gata, urmând să fie optimizat în continuare OnPage în funcție de conținutul adăugat de client și începerea procesului OffPage.

Acum, o mare parte din clienți deși inștiințați de la început, vor începe să se mire de ce conținutul nu este creat tot de specialistul SEO, pentru că pur și simplu ei plătesc și la asta s-ar fi așteptat. În cazul în care îi spuneți clientului să se ocupe într-o mică măsură de procesul OffPage, adică, încercarea de a utiliza un Twitter sau Facebook, deja o să li se pară ridicol, însă și perceperea unei alte taxe pentru asta o să li se pară la fel. La intervalul stabilit pentru prezentarea rapoartelor evoluției site-ului, deasemenea vor fi mirați ce înseamnă acele valori.

Clientul fiind astfel dezamăgit în mare parte, va fi convins foarte ușor de altcineva ce îi promite marea cu sarea, milioane de link-uri cu 10$ și crezând că pur și simplu a luat țeapă cu investiția făcută, refuzând să încerce să înțeleagă o mică parte generalizată despre procesul SEO.

Acum, privind din prisma specialistului SEO

Orice proiect SEO începe sau ar trebui să înceapă în mod normal cu un AUDIT în care i se prezintă clientului aspectele generale, pașii în mare ce-i va urma în procesul seo și cum va decurge acest lucru, precum stabilirea keyword-urilor benefice pentru site-ul lor. După ce se ajunge la o înțelegere, se bate palma și începe procesul de optimizare pentru motoarele de căutare, pentru keyword-urile stabilite în audit. Acum, se va începe procesul de optimizare adică, generarea de conținut, crearea a noi pagini, categorii, secțiuni, rescrierea datelor importante pentru crawleri, analiza link-urilor, verificarea conținutului și alte elemente din cadrul SEO OnPage.

Procesul OnPage este finalizat atunci când tot conținutul a fost optimizat și clientul vede ceva progrese în statistici și motoarele de căutare, așa se întâmplă mereu, ceea ce mi se pare și normal. Traficul automat crește, chiar dacă nu cu foarte mult pentru început și mai mulți vizitatori dau de site-ul respectiv cu ajutorul mai multor cuvinte cheie longtail.

Acum, specialistul începe să analizeze posibilitățile cele mai benefice pentru acel site de a face rost de link-uri de calitate pentru a-l crește în rezultatele motoarelor de căutare. Clientul tocmai a apelat la un specialist seo pentru că nu are nevoie de 1000 de link-uri generate de directoare web inutile și nici de 500 de link-uri generate prin comentarii pe bloguri irelevante. El vrea calitate și are așteptări destul de mari pentru asta, că de cumpărat niște link-uri se pricepe toată lumea și nu-ți trebuie cine știe ce cunoștințe.

Acum, de regulă intervin două inconveniente, pentru care clientul refuză să-și ofere interesul și ce au ca și consecință afectarea procesului de optimizare:

  • Clientul crează conținut, dar de joasă speță ori copiat, ori foarte scurt. Pe scurt, de slabă calitate.
  • Clientul promite în continuare că se va ocupa de conținut, dar nu o va face.

De cele mai multe ori, cel de-al doilea punct e cel mai des întâlnit. De regulă, conținutul inițial poate fi optimizat destul de rapid însă cum noul conținut nu începe să apară, site-ul are de pierdut și automat, clientul dă vina pe specialist.

Mulți clienți, sau mai bine zis, toți, ar trebui să înțeleagă că un specialist SEO nu are nicio treabă cu conținutul site-ului. Mai sunt firme seo bine dezvoltate care au și Copywriteri ce se ocupă de asta, însă nu sunt multe, și asta este treaba clientului în general, sau a unei persoane abilitate.

Dezamăgirea clientului abia acum vine…

Clientul se simte deja țeput pe românește pentru că nu a obținut traficul, pozițiile în SERPs sau îmbunătățirile „promise”. 99% din clienți, vor refuză să investească în proiectul seo și vor prefera să cumpere niște link-uri, să cumpere conținut de proastă calitate sau să recurgă la un „specialist seo”, pentru a face rost de trafic, conversii și alte lucruri promise de specialist inițial.

Pentru a evita aceste inconveniente, eu am stabilit de-a lungul timpului câteva aspecte ce trebuiesc stabilite încă de la bun început, pe care vi le împărtășeșc și vouă sperând că vă vor fi de folos, celor ce practicați SEO.

Ca și un scurt audit, vă propun următoarele repere esențiale chiar:

  • Care sunt modalitățile de a contacta clientul? Telefonic, Email respectiv orele la care poate fi deranjat.
  • Cum se va desfășura procesul SEO? Durata contractului și stabilirea unui buget pentru acest lucru desigur.
  • Cine va crea conținut pentru site-ul respectiv?
  • Cine va fi responsabil pentru administrarea serverului de găzduire a fișierelor? Clientul sau Specialistul (Acces FTP).
  • Proiectul SEO mai include și alte activități gen administrare site sau dezvoltare/îmbunătățire de noi funcții?
  • În cazul în care vom folosi rețelele principale de socializare pentru promovare, cine se va ocupa de ele?
  • La ce interval de timp sunt necesare rapoartele seo privind evoluția site-ului?
  • Prezentarea așteptărilor clientului: Trafic, poziții SERP etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *